Populære klesbutikker i Norge

Populære klesbutikker i Norge

Det er et hav av klesbutikker å velge mellom når man skal handle seg et nytt antrekk i Norge, og man kan oppsøke alt fra store kjente kjeder til små nisjebutikker og netthandel. Sistnevnte har tatt helt av de siste årene, og flere av de store kjedene merker godt at omsetningen faller og sliter med å holde hjulene i gang. Selv de mest populære kjedene har måttet omstille seg de siste årene for å fortsette å sikre sunn drift og fortsatt kunne levere nytt og trendy innhold.

Netthandel

90% av kundene har allerede gjort diverse undersøkelser på nett før de oppsøker butikk for å handle varene de ønsker seg, dette gjelder også klesbransjen. Netthandel er enkelt fordi man kan sitte hjemme i stua og sjekke ut hvilke klær som er tilgjengelige, hva som er trendy og hva som passer sammen. Man kan undersøke hva butikkene har på lager, og de fleste butikkene har mulighet for «klikk og hent» som gjør at man kan bestille på nett, og hente varene i butikken. De mest populære nettsidene i Norge for klesbransjen er Zalando, Nelly, Boozt og Bonprix. Her har du noe for enhver smak, og klær i alle prisklasser. Mange nordmenn handler også på nett fra utenlandske sider som Asos, Amazon, JJshouse og Lightinthebox fordi det ofte gir ekstra gode dealer, og de nye tollreglene gjør at man slipper unna toll og moms så lenge man handler tekstiler for under 3000 kroner.

Butikkjeder

Som nevnt er «klikk og hent» en svært populær tjeneste som de fysiske butikkene tilbyr for å hente inn flere nettkunder til butikkene. De fleste kundene foretrekker å handle på nett, samtidig som de ønsker å få varene så raskt som mulig, og derfor er denne funksjonen ideell for begge parter. Kjedene du som oftest finner i alle byer, og på alle kjøpesenter i Norge, er Lindex, Cubus, Hennes & Mauritz, Bikbok og GinaTricot. Alle disse tilbyr klær i lav til middels prisklasse som passer de fleste. New Yorker og Zara er eksempler på andre kjeder som er godt på vei inn i det norske markedet, som man begynner å finne i flere og flere byer.

Nisjebutikker

Nisjebutikker
Nisjebutikker

I små byer og lokalsamfunn er det vanlig å finne små lokale nisjebutikker. Disse butikkene har ikke like stort utvalg som en stor kjede, og ikke de samme innkjøpsprisene siden de ikke kan kjøpe store kvanta av gangen. Nisjebutikker er lokaleid og drevet av lokale mennesker; de kan selv styre sitt eget vareutvalg og priser. Disse butikkene har som regel høyt fokus på fagkunnskap, kvalitet og serviceopplevelse. Mange velger å handle i disse nisjebutikkene for å støtte lokale forretninger, og være med på å hjelpe lokalsamfunnet i konkurransen mot de store kjedene. Man får ofte et veldig personlig forhold med de ansatte her, og man vil ofte oppleve ekstremt god og personlig service på slike steder.

Mange har i flere år fryktet at retail er en dødende bransje som blir fullstendig erstattet av netthandel, men fortsatt foretrekker de fleste å prøve klærne på, kjenne på stoffene og teste ut passformen før de kjøper nye antrekk. Butikkene bør ikke frykte at all handel blir erstattet av netthandel, men de må være med på utviklingen og ikke være redde for å omstille seg etter dagens handlemønster. Gjør de dette riktig vil de kunne holde seg gående i mange år fremover.